De dag van…
De dag van… Juf Mieke.
Juf Mieke neemt ons mee in een dag online lesgeven. Benieuwd? Lees dan het verhaal hieronder. #thuiswerken #onlineles #samenknap #obsdewildschut
Yes… Volgende week gaan de scholen weer open. Met dit fijne vooruitzicht ga ik vandaag met een goed gevoel naar de Wildschut in Gilze!
Om iets voor 8 uur kom ik aan. Meneer Drik is gelukkig weer aanwezig en we praten elkaar even bij over het weekend. Daarna open ik de unit en loop naar de klas. Lichten aan en ramen open om goed te ventileren.
Ik open de laptop en zet het digibord aan. Wat staat er vandaag op het programma? Alles ligt klaar in een mapje, dank je wel juf Jacqueline! Ik start de programma’s op en zorg dat alles klaar staat voor de online lessen. Ook Teams is opgestart, dus kunnen we straks meteen aan de slag. Om half 9 ga ik een kopje thee drinken en daarna snel naar de klas om de leerlingen op te vangen die vandaag aanwezig zijn. Op Teams zie ik de kinderen online ‘binnendruppelen’. Als iedereen aanwezig is en we even wat gekletst hebben met elkaar, kijken we samen naar het programma.
Als eerste gaan we een rekenles op Snappet maken. Ik deel mijn scherm, maar krijg al snel te horen dat ik ‘vastloop’, ‘stil sta’, of ‘het scherm niet zichtbaar is’… Ik probeer zo rustig mogelijk de uitleg toch te geven en kijk of de kinderen na mijn instructie aan de slag kunnen. Ik zie bijna allemaal groene bolletjes, dus dat gaat heel erg goed. Wat een zelfstandige kinderen! In deze periode van thuiswerken worden andere vaardigheden extra ontwikkeld.
Na de taalles over afkortingen gaan we kort pauzeren en ik vraag of iedereen over een kwartiertje weer online komt. De kinderen thuis zijn op tijd weer aanwezig, maar de kinderen die op het plein een frisse neus hebben gehaald komen binnen als ik al gestart ben met mijn 5-woorden-dictee. Eén ‘blik’ van de juf zegt ze voldoende…
Vandaag heeft groep 6 voor de eerste keer werkwoordspelling, zwakke werkwoorden in de verleden tijd. Een hele mond vol. Het Kofschip X en het Sexy Fokschaap maken de verwarring nog wat groter. Oepsie…Wat zou het fijn zijn om de kinderen nu allemaal in de klas te hebben en het op een speelse manieren handelend uit te kunnen leggen. Gelukkig komt dit leerdoel van spelling nog héél vaak terug in de bovenbouw. Aan het eind van de ochtend gaan we met z’n allen nog aan de slag met woordsprinter en technisch lezen en ik sluit met de kinderen de ochtend af met een verhaal over de rover Hoepsika.
In de middag gaat iedereen zelfstandig aan de slag met eigen opdrachten. Enkele kinderen bellen nog even in of spreek ik zelf nog via Teams. Foto’s van opdrachten worden al opgestuurd… Wat ben ik trots op alle kinderen van groep 6! We slaan ons met z’n allen door deze bijzondere coronatijd heen.
Aan het eind van de middag nog even met collega’s een filmpje opnemen in de nieuwbouw. Wat wordt daar hard gewerkt en wat wordt het een mooie school! Na het beantwoorden van wat mailtjes en de voorbereiding voor morgen, sluit ik vandaag rond half 5 mijn laptop. Ik kijk terug op een fijne werkdag, alleen jammer dat sommige programma’s wat overbelast waren en niet iedereen alles optimaal kon volgen.
Gelukkig mogen we volgende week weer samen met alle kinderen in de klas zijn. Ik ben benieuwd hoe vaak ik dan vastloop of stilsta!
Lieve groetjes,
Juf Mieke